ОПУЩЕННЯ МАТКИ

З деяких пір, піднімаючись з ліжка, Деббі Баррон почала розуміти, що з нею не все гаразд. "Я відчувала, неначе щось усередині мене опустилося в піхві, - розповідає 38-річна домогосподарка. - Спочатку я подумала, що це пухлина. Але тут же вирішила, що це маловірогідно. Якщо я піднімала тяжкість - включаючи мого 4-річного сина, - мені ставало гірше, відчуття було таке, немов мої нутрощі ось-ось випадуть на підлогу".


Деббі звернулася до гінеколога, який пояснив їй, що відчуття присутності стороннього тіла в піхві ніякого відношення до раку не має. Це її сечовий міхур, що змістився під тиском матки, викликав стан, відомий як опущення матки. "Недивно, що я без кінця бігала в туалет", - згадує Деббі. "Опущення викликається ослабленням м'язів і зв'язок, що оточують і підтримують матку, внаслідок чого вона провисає або сповзає в піхві, іноді навіть досягаючи вихідного отвору, - пояснює Івонн С. Торнтон, доктор медицини, професор акушерства і гінекології. - В деяких випадках можуть порушуватися функції сечового міхура і кишечника. Найчастіше причиною опущення матки є пологи. Але і виношування дитини також може позначитися на стані м'язів. Ожиріння, хронічний кашель жінок, що палять, також є чинниками, що надають шкідливу дію".


Гірше, чого можна чекати


Опущення матки може розвиватися поволі, протягом багатьох років, або виявитися раптово, як це було у Деб-бі. "У всіх жінок це відбувається по-різному, - відзначає д-р Торнтон. - Буває так, що без симптомів, властивих початковим стадіям опущення, за короткий період часу проблема стає настільки серйозною, що ви в піхві можете побачити шийку матки. Це третій ступінь опущення матки, яка заподіює великі незручності. Важко статеві стосунки, тому що пеніс постійно натрапляє на шийку матки".


З іншого боку, ви можете залишатися в невіданні, що у вас опущення матки, навіть під час статевих зносин або при введенні тампона. Деякі жінки живуть з опущенням матки по 30 і більше років, поки стан не погіршає настільки, що потрібно буде прийняти невідкладні заходи. "Це ще залежить від того, наскільки ви згодні миритися з незручностями, прівносимим^ опущенням матки", - говорить д-р Торнтон. Деббі розповідає, що опущення матки турбувало її головним чином під час менструацій або коли вона намагалася піднімати що-небудь важче за півтора кілограми цукру. Але траплялися моменти - особливо під час сечовипускання - коли їй починало здаватися, що ось-ось щось, обірвавшись, плюхнеться в унітаз. "Настільки погані були мої справи", - згадує вона.


Що смушаєт


"Деякі жінки миряться з неприємними відчуттями до найостаннішого моменту, тому що дуже важко піти до лікаря і поскаржитися на "це", що заважає між ногами", - говорить д-р Торнтон. Вона відзначає, що жінці легко звернутися до лікаря-жінки. "Спочатку пацієнткам важко розповідати про свою біду, тому що вони бентежаться. Звичайно, я заспокоюю їх. Врешті-решт, вони не винні в тому, що з ними трапилося".


Опущення матки може бути настільки сильним, що деяким заважає навіть під час ходьби, заважає займатися тими видами спорту, якими вони захоплювалися до того, як з'явилися симптоми недуги. Секс перетворюється на справжню проблему. Одна жінка призналася д-ру Торнтон, що їй доводиться кожного разу перед тим, як вони з чоловіком займуться любов'ю, пальцем заправляти матку на місце. Недивно, що опущення матки викликає сильний емоційний стрес.


Що ви можете зробити


"Перше, що мій лікар запропонувала мені, була гистеректомія, - згадує Деббі. - Але, до її честі, треба сказати, що до ухвалення остаточного рішення вона запропонувала мені спробувати робити вправи за системою Кегеля".


На практиці близько 16 відсотків всіх випадків гистеректомії (і 33 відсотки для жінок старше 55 років) робляться у зв'язку з випаданням матки. Але, якщо опущення матки ще не досягло третього ступеня, залишається надія обійтися іншими засобами, що не вимагають такого серйозного хірургічного втручання, - на чолі переліку таких засобів коштують вправи по Кегелю. "Комплекс вправ по Кегелю допомагає укріпити м'язи тазового дна, але для досягнення помітних результатів необхідно щодня виконувати не менше 200 вправ", - підкреслює д-р Торнтон. Деббі розповідає, що вона приступила до виконання вправ відразу ж після того, як побувала у лікаря. "Я хотіла зберегти матку, - признається вона. - Я знала, що для відновлення сил після гистеректомії буде потрібно багато тижнів, і, крім того, що, якщо прийде час і я захочу народити ще дитину?"


Деббі відзначає, що після двох місяців щоденного виконання необхідного числа вправ вона відчула величезну різницю. "Мій стан настільки покращав, що я перестала виконувати вправи з колишньою постійністю. Коли я зрозуміла, що можу позбавитися від неприємних симптомів, я була на вершині щастя, - додає


Деббі. - Я відчувала владу над своїм тілом. І це укріпило моє рішення не удаватися до гистеректомії".


Інші можливості


Ще один засіб, що дозволяє обійтися без хірургічного втручання, - пессарій, маткове кільце, яке охоплює шийку матки і утримує матку в піднятому положенні. "Воно достатнє ефективно навіть при третій стадії опущення", - затверджує д-р Торнтон. Але маткове кільце має свої недоліки. По-перше, його повинен вставити лікар. По-друге, воно спускається після введення всередину і треба надувати його до такого стану, щоб було зручно. Потім його треба часто промивати і видаляти на час статевих зносин. Але, якщо в сексуальному відношенні ви не дуже активні або якщо іншою альтернативою для вас є хірургічне втручання, маткове кільце може стати для вас виходом. Існує і хірургічна альтернатива гистеректомії. Можна зробити операцію, поновлюючу положення матки. Це достатньо складна операція, яка виконується під загальним наркозом, але, якщо ви хочете зберегти матку, ви можете розглянути такий варіант.