ГІНЕКОЛОГИ

Емі Гласе розповідає, що вона не пам'ятає своє перше побачення, не пам'ятає день, коли вона закінчила навчання в коледжі, не може вспом-нить половину чоловіків, з якими зустрічалася до заміжжя. "Але я пам'ятаю свої перші відвідини гінеколога так, як ніби це було тільки вчора", - говорить 41 -летняя шкільна вчителька. Нею було 19 років, коли вона стала близька з чоловіком, за якого збиралася вийти заміж; тоді ж вона захотіла почати користуватися протизаплідними пілюлями. "Я була з тих дівчат, які не могли роздягтися навіть у присутності сестри або кращої подруги, - згадує вона. - Коли я лежала в кріслі, я відчувала, як палає моя особа і б'ється серце. Коли лікар попросив мене розсунути коліна, я трохи не заплакала від збентеження. Я розсунула коліна на одін-два дюйма, і йому довелося самому розвести їх, як потрібне. Для нього це було само собою зрозумілим. Він не підозрював, яким це був кошмар для мене". Ч зріз двадцять років, будучи матерью трьох дітей, Емі все ще боїться щорічної перевірки у гінеколога. І вона не одна така. Навіть жінки-гінекологи ненавидять проходити гінекологічний огляд.


Щорічне випробування


Лежачи на спині з широко розведеними ногами в положенні, коли ви виявляєтеся зовсім не віч-на-віч з лікарем, якого ви можете не знати і особливо який, - чоловік, ви можете випробовувати приниження навіть при якнайкращих стосунках між лікарем і вами.


"Жінки говорять мені: "Я чудово відношуся до вас, д-р Торнтон, але я не виношу це крісло, тому давайте скоріше", - розповідає Івонн С. Торнтон, доктор медицини, професор з кафедри акушерства і гінекології медичного факультету Корнеллського університету. - І я з розумінням відношуся до цього, тому що раз на рік я сама повинна проходити такий огляд. Ймовірно, в цьому основна причина того, що жінки немає на щорічний огляд, хоча їм це необхідно". Ета медична процедура нікому і ніколи не приносить задоволення, але все таки хороший лікар може максимально полегшити її для пацієнтки, вважає д-р Торнтон. Уважний лікар, наприклад, поговорить з жінкою, перш ніж приступити до огляду.

Симптоми, що вимагають негайного звернення до лікаря


У ідеальному випадку жінці слід перший раз пройти огляд десь в 18лет або відразу після того, як вона почне статеве життя, - залежно від того, що наступить раніше.


Після цього багато лікарів, включаючи Івонн С. Торнтон, рекомендують проходити щорічний огляд.


Але профілактичний огляд - тільки одна з причин, по якій ви повинні піти до лікаря. До лікаря необхідно звернутися і в наступних випадках:


• Якщо до 16 років у вас не почалися менструації.


• Якщо ваша мати під час вагітності приймала заборонені зараз ліки діетілстілбестрол, використовуване раніше для запобігання передчасним пологам. Виявилося, що у дочок жінок, приймаючих діетілстілбестрол, підвищується ризик захворіти раком матки і шийки матки.


• Якщо у вас дуже хворобливі менструації.


• Якщо у вас дуже рясні менструації, або вони тривають більше десяти днів, або у вас була вагинальноє кровотеча в інший час.


• Якщо ви випробовуєте паління, свербіння або у вас незвичайні виділення.


9 Якщо вам боляче під час статевих зносин, особливо якщо одночасно у вас симптоми простудного захворювання.


• Якщо ви ведете статеве життя і у вас не було чергової менструації.


• Якщо ви утримуєтеся від сексу і у вас не було три і більш за менструації.


• Якщо ви випробовуєте кожного разу паління при сечовипусканні.


"Мені потрібно знати психологічний стан моєї пацієнтки, - говорить вона.


- Наскільки, наприклад, вона взволнованна. Можливо, у неї напоготові сльози. Можливо, попередній гінекологічний огляд справив на неї дуже важке враження. Чи не діва вона? Або у неї троє дітей? Я не кваплю відвідувачку. Я вважаю, треба витратити стільки часу, скільки буде потрібно".


Хороший лікар поклопочеться про максимум зручностей. У кабінеті у д-ра Торнтон опори для ніг на кріслі покриті матеріалом, що нагадує хутро нірки (насправді це штучне хутро, матеріал, що миється), світильники, що звисають із стелі, добре освітлюють гінекологічне крісло. Ніякого паперу. Використовуються тільки матерчаті серветки.


Міряв Хоган розповідає, що у неї дуже хороший гінеколог. Вона жаліє, що не у такого лікаря починала спостерігатися двадцять років тому. "Я більше не нервую


- говорить 39-річна домогосподарка. - Мій лікар розпитує мене про моє життя, а не просто про те, на що я скаржуся і про всяких там симптомах. Вона знає, як я живу, вона знає все про мого чоловіка і дочку. А під час огляду вона розповідає мені, що вона робить і чому. Вона завжди знаходить час, щоб відповісти на всі мої питання. А я приходжу завжди з приготованим списком питань!" З першим гінекологом Мерилу не повезло так само, як і Емі Гласе. "Я спеціально вибрала лікаря-жінку, тому що вважала, що вона буде чуйніша, - продовжує вона. - Замість цього я отримала якогось нацистського генерала! Вона була грубою і говорила, ніби віддавала накази: "Розслабтеся!" і ін. Мені було 21 рік, я була діва, я просто заціпеніла. Я ненавиділа ці огляди".


Тип лікаря, який вам потрібний


Д-р Торнтон могла б посміятися над тим, як Мерилу охарактеризувала свого першого лікаря, тому що її опис точно відповідав одній з категорій акушерів і гінекологів в її власній класифікації. Вона назвала цю категорію "бездушна жінка-гінеколог". І це самий гірший варіант.


"Така жінка-сержант стройової підготовки особливо розчаровує, тому що ви чекали, що вона проявить більше розуміння, - говорить д-р Торнтон. - А вона виявляється такою ж грубою і черствою, як будь-який чоловік. У вас з'являється відчуття, що вас зрадила ваша власна підлога".


Другим неприйнятним типом гінекологів д-р Торнтон в своїй книзі називає "бездушного чоловіка-гінеколога". "Для нього ви всього лише хворий об'єкт додатку його знань, об'єкт, що дає можливість попрактикувати


- пояснює вона. - Він оглядає, оголошує, здорові ви або хворі, просить вас одягнутися, прощається, клацання

- і він вже відключився". Одна жінка, згадуючи свого гінеколога, у якого вона спостерігалася протягом 10 років, розповіла, що якось увечері на одному із заходів щодо збору засобів він подивився на неї, як на порожнє місце, але з ентузіазмом вітав її чоловіка. "Він поняття не мав, хто я така", - говорить вона. Інша жінка згадує, що її гінеколог щось насвистував під час огляду, а потім оголосив, що, ймовірно, вона ніколи не зможе мати дітей." Мені у той час було 24 року і те, що він мені сказав, просто убило мене, - говорить вона. - Я зненавиділа його ще більше, коли пізніше інший лікар сказав мені, що це не так".


Шукайте хорошого лікаря


"Кращий для вас лікар - це той, хто відноситиметься до вас співчутливо, і не має значення, чоловік це або жінка, - вважає д-р Торнтон. - Але, - признається вона, - співчуваюча жінка-лікар, ймовірно, самий кращий варіант зі всіх можливих. По-справжньому хороший гінеколог-чоловік володіє підвищеною здатністю сприймати стан жінки. Він уважно вислухає і спробує зрозуміти і вирішити ваші проблеми. Він не скаже, що ви це все напрідуми-валі, - говорить д-р Торнтон. - Співчуваюча жінка-лікар, проте, краще, тому що вона володіє тими ж якостями, що і хороший лікар-чоловік, плюс вона сама на своєму досвіді знає, що таке пологи, менструації, інфекції, гінекологічні огляди і маммограм-ми. Вона глибоко відчуває те, що не можна віднімати в книгах, що не піддається словесному виразу і що об'єднує всіх жінок в особливу спільність. Вона розуміє, наприклад, як почути, що у тебе герпес, або як доводиться жінці, коли хворобливі рясні менструації вибивають її з колії кожного разу на півмісяця". У житті набагато важливіше знати, до якого типу з описаних вище відноситься лікар, чим ознайомитися з дипломами, що висять на стіні його кабінету. Всі гінекологи, незалежно тому, в який час вони вчилися, навчені до певного стандарту, затверджує д-р Торнтон. Тому в медичному відношенні велику користь вам принесе те, як лікар поводитиметься з вами. "Ще один момент - як проявляє лікар турботу про пацієнтку, - додає вона. - Різні лікарі проявляють різний ступінь уваги до відчуттів жінки. Чи користується ваш гінеколог меншим люстерком при менших розмірах піхви? Одним або двома пальцями він проводить ручне обстеження молоденької жінки, у якої така вузька піхва, що в нього не увійшов би і олівець? Якщо ви здорові, звичайне щорічне обстеження не заподіє вам біль. Ви і ваш лікар повинні виробити порядок дій, який дозволив би вам розслабитися. Чим більше ви напружуєтеся, тим сильніше стискуються ваші м'язи, ви протидієте собі самій. Коли пацієнтка знаходиться в напрузі, я прошу її узяти сестру за руку, глибоко зітхнути і спробувати зробити живіт якомога м'якшим. Я продовжую огляд, коли вона розслабиться".


Візуальний огляд, пальпація і мазок


Мета гінекологічного огляду, зрозуміло, не визначення ступеня вашого замішання. Це сама краща превентивна медицина, яку можна купити за гроші, а іноді це єдина регулярна медична допомога, яку отримують жінки. Часто гінеколог виявляється в ролі основного лікаря, який спостерігає жінку. "Проводячи обстеження, я оглядаю жінку з голови до п'ят, тому що знаю, що в деяких випадках я виявляюся єдиним лікарем, якого відвідують мої пацієнтки", - говорить д-р Торнтон.


Окрім огляду статевих органів і грудних залоз, причому дуже важливо і те і інше, лікар, що проявляє турботу про свою пацієнтку, перевірить також ваше серце і щитовидну залозу. Обстеження статевих органів включає також узяття мазка на рак. Ета безболісна процедура полягає в зскрібку кліток із стінки шийки матки і дослідженні їх. Рак шийки матки дає понад усе смертей порівняно з іншими раковими захворюваннями у жінок. Проте від 15 до 30 відсотків негативних результатів по мазку є помилковими. Тобто результати говорято тому, що у вас все йде нормально, а насправді це не так. З цієї причини д-р Торнтон, як і більшість гінекологів, рекомендує проходити огляд щорічно.