ЯК СТЕЖИТИ ЗА СТАНОМ МОЛОЧНИХ ЗАЛОЗ


Приблизно два кожного місяця, іноді частіше, я перевіряю свої грудям, - говорить Марлін Іган, торговий представник однієї крупної фірми.- Я знаю, що мені треба уважніше відноситися до цієї процедури. Врешті-решт, мені 41 рік. Правда, коли я промацую всі ці опуклості і виступи, я не розумію, як я зможу розпізнати небезпечну освіту, якщо воно з'явиться. Отже в основному я покладаюся на свого лікаря, у якого я перевіряюся раз на рік і за призначенням якого я проходжу мамографію".


Багато жінок поступають так само, як Марлін. Опити показали, що, як правило, жінки знають про необхідність самоперевірки, але тільки третина з них практикує її. І хоча більшість жінок, ймовірно, принаймні один раз робили мамографію, за даними Національного інституту охорони здоров'я, тільки 31 відсоток жінок у віці 40 років і старше роблять знімки так часто, як рекомендує Національний онкологічний інститут.


Хоча надійного способу запобігання раці молочної залози не існує, фахівці стверджують, що найбільші шанси на лікування дає раннє виявлення пухлини. Тому більшість фахівців вважають, що кожна жінка старше 20 років повинна виконувати наступні рекомендації:


• Раз на місяць проводити самоперевірку молочних залоз.


• Проходити лікарський огляд кожні три роки до досягнення сорокалітнього віку і щорічно після 40лет.


• У віці між 35 і 39 роками пройти мамографію, щоб мати знімки, які послужили б точкою відліку.


• У віці від 40 до 49лет проходити мамографію разів на одін-два роки, в пізнішому віці - щорічно.


Все досить просто, чи не так? Тоді чому ж жінки не слідують цим рекомендаціям?


"Одна з причин полягає в тому, що самоперевірка грудних залоз ще погано вивчена, - говорить Сюзан Лав, доктор медицини, директор Фолкнеровського центру по вивченню захворювань грудних залоз. - Ми радимо жінкам стежити за змінами, що відбуваються, але не з'ясовний їм, за якими саме змінами. Ми не пояснюємо, яка на дотик ракова пухлина". Подібно до Марлін, більшість жінок, що намагаються робити самоперевірку, закидають її або роблять нерегулярно, тому що вони лякаються. "Вони не знають, чи правильно вони роблять перевірку, і вони бояться що-небудь виявити, - говорить Уенд Логан-Янг, доктор медицини, директор клініки хвороб грудних залоз. - У будь-якому випадку це зв'язано з тривогою і неспокоєм. Я знала жінок, які говорили мені: "Так, я умію проводити огляд грудей, але, якщо раптом я виявлю пухлину, я не винесу цього, я помру". Жінкам потрібно, щоб хтось інший, їх лікар, наприклад, узяв на себе відповідальність", - додає вона.


Навіть жінки, у яких були виявлені доброякісні пухлини, неохоче проробляють самоперевірку. В результаті обстеження 655 жінок наукові співробітники з факультету охорони здоров'я університету Мічігану виявили, що для жінок, у яких були знайдені пухлини, що згодом опинилися доброякісними, вірогідність того, що вони припинять самоперевірки, в три рази перевищувала вірогідність цього для жінок, які ніколи не виявляли у себе новоутворень.


Жінки, що виявили у себе доброякісні пухлини, вважають, що вони як би добровільно накликали на себе масу неприємностей, - роблять вивід дослідники. Навіть якщо результат з'явився абсолютно сприятливим, стрес, дискомфорт, тривога і невпевненість, що супроводжували це подія, надавали таку дію, що багато хто припиняв робити самоперевірку. До цих жінок лікарі мають бути особливо уважні, і їм слід постаратися переконати їх продовжувати самоперевірку. "Жінкам, які так турбуються, що просто не в змозі проводити самоісследованіє своїх грудних залоз, потрібно просто частіше відвідувати свого лікаря, скажімо, три-чотири кожного місяця, - говорить д-р Лав, яка є автором книги "Про захворювання грудних залоз". - Тоді вони не переживатимуть болісних почуттів, але у разі появи пухлини вона буде виявлена на ранній стадії розвитку.


Не вважайте себе за особливу, якщо самоперевірка вибиває вас з колії, - додає д-р Лав. - У всіх у нас є свої бзіки, у вас просто розвинулася підвищена недовірливість".


Рання діагностика може врятувати ваші груди


"Самоперевірка грудних залоз може дозволити виявити пухлину на ранньому етапі, а це може означати менш спотворюючу хірургію, - говорить д-р Лав. - Відмінність може полягати в більшому або меншому втручанні при видаленні вузлів або навіть у виборі між видаленням вузлів і мас-тектомієй".


Хоча рання діагностика дуже важлива, ви повинні знати, що, чи виявите ви пухлина цього місяця або в наступному, не грає великої ролі. "Зазвичай пухлини молочних залоз ростуть поволі, - пояснює д-р Лав. - А деякі з них дуже підступні. Вони нічим не проявляють себе, поки не стануть достатньо великими, оскільки повинно з'явитися достатньо багато ракових кліток, щоб організм почав реагувати - оточувати ракові клітки фіброзною, схожою на сполучну, тканиною, яку ми і відчуваємо при тому, що промацує. На жаль, свідомість, що ви "упустили" пухлину, є джерелом невиправданого відчуття провини. Жінці часто здається, що вона упустила щось очевидне, тоді як це не так".


Що дає мамографія


Якщо самодіагностика грудних залоз збільшує вірогідність раннього виявлення пухлини, то що може мамографія?


"Хоча мамографія не є досконалим методом дослідження, мам-мограмма може дозволити виявити рак за два роки до того, як це зможе зробити хворий або лікар, - говорить д-р Лоуган-Янг і далі попереджає: - Вона недосконала. Якщо тканина грудної залози дуже щільна, сама жінка або її лікар можуть промацати пухлину раніше, ніж вона стане помітна на мам-мограмме. Та все ж просто дивовижне те, що може мамографія. Річ у тому, що половина всіх ракових пухлин містить скупчення солей кальцію, кліток, що утворилися в результаті розпаду, які проявляють себе у вигляді білих рисок, видимих навіть на тлі щільної тканини грудної залози". "Якщо новоутворення розвивається поблизу країв молочної залози, або якщо не включається реакція з освітою фіброзної тканини, або якщо тканини грудей щільніші, ніж зазвичай, мамограма може не показати наявність новоутворення", - додає д-р Лав. Як би там не було, маммографічеськоє обстеження збільшує виживаність жінок старше 50 років з раком грудних залоз на 30 відсотків. "От чому я твердо вірю в неї, - продовжує д-р Лав. - І мамограми стають ефективнішим засобом діагностування, чим старше ви стаєте. З віком тканини грудних залоз стають менш щільними, що збільшує вірогідність виявлення відхилення від норми".


Жінки проходять мамографію з відчуттям тривоги. "Коли б ви не йшли на мамографію, ви завжди лякаєтеся і тремтите, - констатує д-р Лав. - Врешті-решт, адже ви йдете перевірятися, чи немає у вас раки".


"Коли я йду на щорічну мамографію, я не можу не думати про те, чому я тут, - підтверджує Саманта Керн, 52-річна письменниця. - Все ж таки це не звичайне рентгенівське обстеження. Це не дантист, перевіряючий, чи немає дірки в зубі. Я тут, щоб перевірити, чи немає у мене раки грудей, і з цим фактом нічого не поробиш. Поки я сиджу і чекаю виклику, я думаю про своє майбутнє і про своє здоров'я. Що, якщо у мене виявлять що-небудь? - думаю я. - Ще гірше - що, якщо вони не зможуть виявити захворювання, що вже почалося? Я відчуваю себе беззахисною в ці нелегкі хвилини". Так, у цей момент жінки дуже уразливі. Але отримані результати - і разом з ними, ймовірно, полегшення. Тому що саме бажання знати правду приводить сюди жінок. "На кожних 200 мамограм, які ми у себе робимо, - говорить д-р Лоуган-Янг, - ми знаходимо тільки один випадок раки. З останніми 199 жінками все гаразд".


Як виконувати самоперевірку грудних залоз


Більшість пухлин молочних залоз (близько 90 відсотків) виявляють під час самоперевірки. Тому чим краще ви знатимете, як її слід виконувати, тим більше у вас шансів виявити пухлину на самому початку її появи. Ось на що ви повинні звертати увагу:


Нові опуклості.


Зморщування шкіри.


Ямки на шкірі.


Потовщення або ущільнення під шкірою.


Втягування соска.


Виділення з соска, сосок, що кровоточить.


Будь-які інші зміни шкіри або сосків. Тепер перейдемо до методики самоперевірки.


У душовій. Підніміть одну руку. Тримаючи пальці плоскими, промацайте кожну ділянку кожної молочної залози, чи немає опуклостей або ущільнень. Правою рукою досліджуйте ліві груди, а лівою рукою - праву. Перед дзеркалом. Опустите руки з боків, потім підніміть над головою, уважно поспостерігайте, чи немає змін в розмірі, формі і контурах кожної молочної залози. Перевірте, чи немає зморщених ділянок шкіри, поглиблень на шкірі і змін в її структурі. Обережно стискуючи соски, подивитеся, чи немає виділень.


Лежачи на спині. Це найбільш важлива частина самоперевірки, тому що тільки в такому положенні можна добре промацати всі тканини. Покладете під ліве плече складений у декілька разів рушник або подушечку і покладете ліву руку під голову. Правою рукою, з'єднавши пальці разом і утримуючи їх плоскими, обережно промацуйте ліві груди, не натискаючи дуже сильно. Здійснюйте пальцями кругові рухи, починаючи від верхнього краю молочної залози і по спіралі переміщаючись у напрямі соска. Досліджуйте кожну ділянку грудей. Повторите всю процедуру на правих грудях. Досліджуйте також області нижче за пахвові западини, які також містять тканину молочної залози.


Але що, якщо ваша мамограма показала відхилення від норми? Відхилення Від норми - незалежно від того, опиниться чи, новоутворення доброякісним або злокачественйим, - викликають сильну тривогу, - погоджуються лікарі. В ході дослідження, виконаного Карін Лерман, доктором філософії, керівником відділення поведінкової онкології в Онкологічному центрі Фок-са, - Чейза, і її колегами, виявлено, що близько 40 відсотків жінок, мам-мограмми яких викликали підозри, дуже хвилювалися в період, поки не був поставлений остаточний діагноз. Близько 25 відсотків з них говорили, що звістка про підозрілу маммограм-


ме подіяло на них пригноблюючий. І 20 відсотків жінок повідомляли, що все валилося у них з рук. Проте на відміну від тих, хто виявляв підозрілі зміни в процесі самодіагностики, жінки з "поганими" мамограмами були більш схильні бути на повторні дослідження, чим жінки, мамограми яких не показували відхилень від норми.


Отоговорки, відмовки


Не завжди жінки уникають регулярного проходження мамографії із-за страху і неспокою. Частіше причиною буває неуцтво.


Судячи по результатах опиту, проведеного Національним онкологічним інститутом, поведінка жінок опредєї ляєтся рядом неправильних установок, які приносять велику шкоду. "Тридцять п'ять відсотків опитаних жінок, які тільки одного разу проходили мамографію, вірили, наприклад, що, якщо вона виявилася "Хорошою", у них немає необхідності повторювати іс^ проходження", - повідомляє Шарін Сат-, тон, доктор філософії, керівник відділу інформаційного планування Національного онкологічного інституту. Опит показав також, що більше 25 відсотків жінок, що ніколи не проходили мамографію, вважали, що вони не схильні до ризику захворіти раком молочної залози. І близько 40 відсотків вважали, що у них не може бути раки молочної залози на тій підставі, що в їх сім'ї ніхто їм не хворів. Вони абсолютно не підозрювали, що близько 80 відсотків випадків раки молочної залози спостерігаються у жінок, в сім'ях яких цього захворювання зареєстровано не було.


Опит показав також, що жінки, що ніколи не проходили маммографічес-коє обстеження, були більш схильні вірити, що воно необхідне тільки тим, хто виявив у себе пухлину або симптоми раки молочної залози. Проте, якщо ви чекатимете, поки ваш лікар порадить вам пройти маммогра-фію, вам доведеться чекати дуже довго. Не дивлячись на рекомендації Американського онкологічного суспільства, одне з досліджень показало, що майже половині жінок з числа що ніколи не робили мамографію їх лікарі ніколи не пропонували пройти цю процедуру. Все ж таки, коли лікарі радять пройти маммографічеськоє обстеження, більшість жінок слідують раді. Опит, проведений Американським онкологічним суспільством, показав, що 94 відсотки жінок, яким лікарі порадили пройти мамографію, мали одне обстеження за два останні роки, тоді як з числа тих, що не отримали такої поради тільки 36 відсотків жінок один раз пройшли обстеження. За словами одного з авторитетних фахівців, лікарі упускають величезні можливості. Якщо кожного разу, коли вони оглядають грудні залози, вони направлятимуть своїх пацієнток на мамографію, і якщо всі жінки виконають призначення, число охоплених цим видом обстеження в країні майже подвоїться. І як ви думаєте, чи вплине це на показники смертності від раки молочної залози?


Коли пухлина вселяє підозри


Це трапилося. Ви, або ваш лікар, або мамограма виявили щось підозріле. Це випадок, якого боїться кожна жінка і з яким стикаються тисячі жінок щороку. Коли Аннетт Соубел, 49-річна вчителька, виявила пухлина у себе в грудях, вона, за її словами, два тижні думала тільки про це і ніяк не могла вирішити, що робити. "Коли я виявила її, у мене якраз була менструація, і я вирішила почекати, поки вона закінчиться, в слабкій надії, що пухлина зникне, - говорить Аннетт. - Вона не зникла. Я прагнула думати, що у мене не може бути нічого небезпечного, адже в моїй сім'ї не було жодного випадку ракового захворювання. Але заспокоїтися я не могла, і кожного разу, коли я роздягалася, я роздивлялася її, обмацувала і все більше нервувала. Врешті-решт одного разу вночі я розридалася і розповіла все чоловікові. Наступного ж дня ми удвох пішли до лікаря. Вона погодилася з тим, що пухлину дійсно вселяє підозра, але також спробувала заспокоїти мене, сказавши, що остаточна відповідь може бути дан тільки після того, як буде зроблена біопсія. У мене усередині все перекинулося, мене занудило. Сльози прийшли пізніше".


"Всі жінки по-різному реагують на звістку, що у них може опинитися рак молочної залози, - говорить д-р Лоуган-Янг. - Є жінки, які впадають в шоковий стан і стають нездібні що-небудь сприймати. Їх мозок не витримує перевантаження. Що б ми їм не говорили, вони не чують. Нам доводиться відправляти деяких жінок додому - так ця звістка діє на них".


"Наші пацієнтки говорять нам, що у них були періоди, коли вони відмовлялися повірити в те, що відбулося, періоди загальмованості і абсолютного жаху, - додає Мері Джин Масси, доктор медицини, лікар-психіатр Меморіального онкологічного центру, що лікує. - Деякі жінки не володіють своїми емоціями і не хочуть дізнаватися остаточний діагноз, але більшість ведуть себе зовсім по-іншому. Їм хочеться негайно знати відповідь". "Найчастіше жінки поводяться стійко, - говорить д-р Лоуган-Янг, - і реагують по-діловому. Вони говорять: "Добре, скажіть мені, що я повинна робити, і я буду це робити". І ми записуємо порядок дій: вони повинні відвідати хірурга, хірург призначить день, коли можна буде зробити біопсію, біопсію їм робитимуть під загальною або місцевою анестезією. Ми видаємо на руки копії їх мамограм і інших результатів аналізів для хірурга.


Повідомивши пацієнткам всю наявну інформацію, - продовжує вона, - ми їм показуємо їх мамограми і ділянку, що викликає побоювання. Якщо вони ще не відчувають пухлину - тому що вона була виявлена на мамограмі, наприклад, - ми даємо їм відчути, що вона є. Якщо вона представляється дуже підозрілою, ми не приховуємо цього, і, якщо ми думаємо, що вона доброякісна, ми говоримо це. Я також даю жінкам номер свого домашнього телефону, - додає д-р Лоуган-Янг, - і прошу їх дзвонити мені у будь-який час, якщо у них з'являться які-небудь питання. Жінки розповідали мені, що, хоча вони і не дзвонили, сама така можливість дуже їх заспокоювала".


В очікуванні результатів


Найважчий час - це період між виявленням підозрілої пухлини і отриманням результату біопсії. "Це страх перед невідомістю, - затверджує д-р Лоуган-Янг. - І навіть та обставина, що тільки одна біопсія з семи показує рак, не може утішати, тому що важко позбавитися від думки, що ти і будеш однією з семи". Для Аннетт час очікування був щонайдовшим тижнем в її житті. "Результати біопсії повинні були стати відомі після довгого уїкенду з нагоди Дня поміновенія, - розповідала вона. - Ми з чоловіком відправилися в магазинчик, де узяли напрокат більше дюжини відеофільмів - тріллери, комедії, пригоди, фантастику - все, окрім сумних, примушуючих плакати. Може, ви мені і не повірите, але я в ці дні опинилася в змозі сміятися, мені вдавалося забутися по декілька годинника підряд. Правда, ночами я прокидалася і малювала собі картини можливого майбутнього - хвороба, біль, знівечена фігура, можливо, смерть. Я не хотіла, щоб моє життя змінилося. Я не хотіла опинитися перед лицем смерті. Я не була готова".


Важке очікування


"Ми прагнемо щонайшвидше поставити діагноз, - говорить д-р Масси, - тому що наймудріший психіатр не зможе утішити жінку в такому положенні і немає чудо-лекарства, ізбавляющего від жахливого страху, який випробовує жінка. Тому лікарі мають бути дуже уважними, повинні розуміти, яке це важкий час для .іх пацієнток".


Д-р Лоуган-Янг у своїх пацієнток зазвичай спостерігала два різновиди поведінки, направленої на пристосування до обставин. Одна група хотіла говорити зі всіма про свою хворобу, інша вважала за краще читати все, що можна.


"І те, і інше допомагає, - відзначає д-р Масси, - але я завжди раджу живе спілкування. У такий час не можна забувати про родичів. Вам буде потрібно загальну підтримку. Зрозуміло, якщо жінка хоче щось прочитати по цій темі, я пропоную їй відповідні книги і статті". Аннетт розповіла своїм близьким друзям і двом своїм дочкам про майбутню біопсію і про все, що може послідувати далі. Але вона нічого не сказала матері і сестрі. "Я знала, що, поки не буде відомий результат, вони будуть просто не в собі, - пояснює вона. - Мені доведеться утішати їх, говорити, що все обійдеться. Крім того, я відчувала, що мене підтримають мій чоловік, діти і друзі. Після того, як був отриманий результат біопсії, я подзвонила матері і сестрі і розповіла їм, через що мені довелося пройти, а також повідомила їм хороші новини - що у мене опинилася доброякісна зміна тканин, фіброзна кіста, жодної ракової клітки не виявлено.


Ми разом поплакали, і у мене було краще літо за все моє життя", - уклала Аннетт.