Египет: адськая дійсність жіночого обрізання

Її голос уривається. "Це був найчорніший день в моєму житті. Пам'ятаю його, немов це було вчора". Самах говорить насилу. Юна дівчина, що тільки що радісно сміялася, раптово блідне. Руки покриваються мурашками.

"Мені було вісім років. Я пам'ятаю, як ці жінки насильно зловили мене і змусили розсунути ноги. Було дуже боляче, все було в крові". Самах опускає голову. Помовчавши декілька секунд, вона поправляє хустку і продовжує свою розповідь. "У моєму селі цю операцію роблять відразу в декількох сім'ях. Я бачила, як переді мною обрізали інших дівчаток, але я нічого не розуміла. Мені було страшно. Я спробувала втекти, але мене зловили, ударили. А потім і мені зробили це". Вона замовкає.

Околиця

Сусідка Самах, 22-річна Марват, струшує головою, намагаючись прогнати страшний спогад. Як і її подруга, вона виросла в кварталі Ель-марг, бідному передмісті гігантської єгипетської столиці, і теж пізнала жах обрізання. Через це проходять більшість єгипетських жінок. За деякими даними, від 60 до 80% єгиптянок стають жертвами цієї практики, що існує з часів фараонів. Щодня на африканському континенті такої операції піддається 6 тисяч дівчаток. На берегах Нила цей звичай поширений як серед мусульманок, так і серед християнок.

На думку багатьох, обрізання є гарантією чистоти - головної умови майбутнього заміжжя. "Якщо цього не зробити, жінка буде весь час дуже збуджена і не зможе як слід займатися будинком", - затверджує молода мати. І додає: "А ще без цього не народжуються хлопчики". Непорушність традиції підкріплюється абсолютним табу: "Навіть один з одним жінки ніколи не говорять про секс, - червоніючи, пояснює Мерват. - Багато хто не знає про можливі наслідки обрізання: кровотечах, інфекції, безплідді".

У своїй общині Мерват і Самах - перші дівчата. Що закінчили медичний факультет і що стали співробітницями Єгипетської асоціації глобального розвитку, вони працюють в центрі санітарної допомоги, створеної для жінок їх району.

Звичайно, про обрізання відразу мова не заводиться. "Спочатку потрібно встановити з кожною жінкою довірчі стосунки. Ми пропонуємо свої послуги, допомагаємо їй в тому, що стосується здоров'я її самої і її дитини. Лише коли вона переконується в наших добрих намірах, з нею можна заговорити про обрізання", - говорить Самах.

Вона сама прийшла до цього не відразу: "Важко повірити, що такий стародавній звичай може бути шкідливим. Мерват пам'ятає, який гнів охопив її кілька років тому, коли вона побачила, як у відділення швидкої допомоги доставили дівчинку, що спливала кров'ю. "Я подумала, що жінок, які роблять операцію обрізання, потрібно садити у в'язницю". Вона теж не може забути ні того страшного нічного пробудження, ні бритвеного леза - "одного на всіх дівчаток, що обрізають тією ніччю". І коли вона говорить з матерямі, готовими покалічити своїх дітей, вона використовує всю свою енергію, щоб довести їм: ця операція, що здійснюється з любові і нібито ради блага дівчинки, - злочин.

Доводиться терпляче спростовувати аргументи на користь операції. Наприклад, коли матері, виправдовуючи обрізання дівчаток, посилаються на хадіси (речення Пророка Мухаммеда), дівчата відповідають їм, що імам Аль-азхара (вищий авторитет в суннітськом ісламі) встановив, що ці хадіси не є справжніми. "У Саудівській Аравії не обрізають жінок, значить, до релігії це не має ніякого відношення", - обурюється Самах. Відповідаючи на заперечення, вона нагадує, що чистота йде не від тіла, а від серця і душі. "Чистота дається вихованням", - упевнена вона.

Кожна жінка, яку вдається переконати, - це перемога, вважають Самах і Мерват. Вони не живлять ілюзій. "Буває, що, повернувшись додому, вона чує від чоловіка зовсім інші мови, і це досить, щоб вона підкорялася традиції". І їх зусилля тут нічого не змінять. Як нічого не змінять ні колоквіуми, ні мови міністрів, мусульманського або коптського духівництва - за стінами конференц-залів їх слова не чутні. "о цьому потрібно говорити навіть в маленьких мечетях і церквах, в школах. Одні ми нічого не зможемо зробити. Потрібно вести кампанію серед чоловіків - ми не дуже-то підходимо для такого завдання", - із сумом говорить Мерват.

Гроші

Дівчина в гніві, вона лає лікарів. "Багато хто з них продовжує робити обрізання, хоча це заборонено. Їм слід було б переконувати жінок робити це. Але вони віддають перевагу грошам!" З 1997 року жіноче обрізання в Єгипті заборонене: за винятком випадків "медичної необхідності". Етой хитрою лазівкою користується багато хто.

Тим часом в Ель-Марге ніхто не може дозволити собі викласти 70 фунтів (10 євро) за обрізання у лікаря. Операція, зроблена підпільно повивальною бабцею, - дайя, - обходиться в п'ять разів дешевше. Здійснювана без дезинфекції і без анестезії, вона щорічно приводить до людських смертей. Для дайя, які за сумісництвом займаються цілительством, це вельми прибутковий бізнес. Цього року Мерват і Самах шість місяців працювали з дайя. Приймали разом з ними пологи, обіцяли їм гроші за кожне недосконале обрізання. "Якщо вони відмовляться обрізати дівчаток, ми допоможемо їм отримати патент цілительки", - запевняють дівчата, повні надій.

Але найбільшу перемогу вони вже взяли. Провівши бесіди з власними родичами, вони добилися того, що їх молодші сестри - сьогодні це вже дівчатка-підлітки - уникнули їх долі.